Kort og ærlig om holdning og løfteteknikk

Vi har alle blitt fortalt at vi må rette oss opp i ryggen og at vi må passe på ditt og passe på datt. Og vi skal i hvert fall ikke løfte med bøyd rygg, for det er jo livsfarlig. Tull og tøys! Bare glem det. Dårlig holdning skaper ikke problemer og det er absolutt ikke farlig å løfte tungt med ryggen! Det eneste denne type informasjon gir oss, er redsel for å bevege oss fritt og naturlig. Når det gjelder kroppsholdning så sier jeg ikke at man skal gi blanke og se ut som en halvfull sekk med poteter, men det finnes alltid en gylden middelvei.

Bevegelsesfrykt

Bevegelsesfrykt er reelt og du har mest sannsynlig en eller annen form for det. Det du skal vite er at ryggen og kroppen vår er skapt for bevegelse og belastning. Ryggen vår er konstruert på en måte som gjør den ekstremt motstandsdyktig med bla. flere lag av muskler og ligamenter på kryss og tvers. Skift dekk på bilen din, sjau i hagen og kom deg ut i skog og mark. Dette er balsam for kropp og sjel! Bruk ryggen din jevnlig, gjennom bevegelse og belastning! På den måten forbereder du rygg og kropp på alt fra ulike aktiviteter til tunge løft og påkjenninger. Det er nemlig ofte de overdrevne og uvante bevegelsene i for store doser som en roten til mange problemer.

Bruk ryggen på din naturlige måte!

Flere ganger har man prøvd å finne sammenheng mellom ulike holdningsmønstre og smerteforekomst. Ingen tydelig sammenheng er funnet. Det samme gjelder løfteteknikk. Hvor vidt du løfter med ryggen eller beina spiller ingen rolle. Det som spiller en rolle er at du løfter på en måte som kjennes bra ut og som er naturlig for deg. Uansett hvilken teknikk du velger, så er det lite som tilsier at du skal få vondt i ryggen! Det som er skummelt er om du tror måten du løfter på, eller det å løfte i det hele tatt, er farlig. Vi er alle konstruert ulikt og det er dermed naturlig at vi beveger oss forskjellig.

Ryggsmerter er normalt

For deg som sliter med ryggsmerter, vær tålmodig, styr belastningen og vit at ryggen blir litt sterkere hver gang du belaster den. Et sted mellom 60-80 prosent av oss vil oppleve ryggsmerter i løpet av livet, og hele 45 prosent har en eller flere episoder med ryggsmerter ila. ett år. Mangel på kunnskap om smerte, dårlig søvn, stress og andre livsstilsrelaterte faktorer kan påvirke forekomsten av ryggsmerter. Hvis du er engstelig, utrygg eller usikker på dine egne smerter, anbefaler jeg at du tar kontakt med en fysioterapeut eller en annen behandler som kan hjelpe deg i riktig retning.

Kort oppsummert: 

Ikke la noen fortelle deg at måten du beveger deg på eller måten du løfter på er feil. Det finnes ikke rett og galt. Det finnes kanskje mer eller mindre optimalt, men ikke rett og galt. Det viktigste du gjør for kroppen din er å stole på den og bevege deg på den måten som du er skapt for å bevege deg på. Hold deg aktiv, beveg deg fritt og søk råd fra en med kompetanse om du er usikker. Nøkkelen er variasjon, som med alt annet i livet.

Erik R. Kløvstad
Fysioterapeut